Dlaczego opakowanie odgrywa tak ważną rolę w sprzedaży, oraz jak można je zaprojektować i zamówić?

Mówi się, że tym, co kieruje nas do zakupu, jest obraz, który widzimy oraz towarzyszące mu emocje. Nie zawsze zwracamy przy tym uwagę na faktyczną wartość produktu. Taka wiedza daje sprzedawcom bardzo duże pole do popisu – możliwość stworzenia czarującego opakowania produktu, które sprawi, że klienci będą chcieli kupić produkt za każdym razem, kiedy go zobaczą. Przyjrzyjmy się więc powodom, dlaczego opakowanie odgrywa tak ważną rolę w sprzedaży, oraz jak można je zaprojektować i zamówić.

Dlaczego projekt opakowania jest taki ważny?

Zanim odpowiemy na to pytanie, musimy najpierw poznać, czym jest projekt opakowania i co się na niego składa. Przygotowanie projektu obejmuje wybory w materiale i formie, grafikę, kolory i czcionki używane do stworzenia końcowego opakowania, pudełka, puszki, butelki lub dowolnego innego rodzaju pojemnika. Opakowanie to jednak cos znacznie więcej niż tylko narzędzia, które pozwala na utrzymanie zawartości. Dobrze zaprojektowane, może przekazywać historię, zapewniać zmysłowe doświadczenie i angażować klientów przez samo spojrzenie na nasz produkt. Opakowanie pomaga nam zrozumieć, czym tak naprawdę jest sprzedawany przez nas produkt, jak powinien być używany, kto go może używać, oraz co najważniejsze, czy powinniśmy go kupić.

Zaczynamy tworzenie projektu

Zanim zaczniemy projektować opakowanie produktu, musimy odpowiedzieć  sobie na trzy pytania:

  • Czym jest nasz produkt?
  • Do kogo jest kierowany?
  • Gdzie ludzie kupują nasz produkt?

Przyjrzyjmy się im nieco dokładniej:

  • Jaki jest nasz produkt?

Nie jest to podchwytliwe pytanie; powinno to być łatwe. Co sprzedajesz? Jak duże to jest? Z jakich materiałów jest wykonany? Czy jest on szczególnie delikatny? Nie jest to skomplikowane pytanie, jednak logiczne przemyślenie wszystkich cech naszego produktu może nam pomóc przy wyborze odpowiednich materiałów do zaprojektowania opakowania. Na przykład delikatny produkt będzie wymagał bezpieczniejszego opakowania. To samo tyczy się produktów o niestandardowych kształtach i wymiarach, dlatego zawsze warto zacząć projektowanie od tego pytania.

  • Kto ma kupić produkt?

Czy produkt ma być używany przez mężczyzn, kobiety lub przedstawicieli obu płci? Czy to produkt dla dzieci, czy dorosłych? Czy jest skierowany do ludzi, którzy szczególnie dbają o środowisko? Opakowanie produktu powinno przemawiać do jego idealnego konsumenta; ważne jest, aby wiedzieć, kim jest ten konsument jeszcze przed rozpoczęciem procesu projektowania. Produkty dla osób starszych mogą wymagać większego tekstu. Alternatywnie, produkty skierowane do zamożnego klienta będą musiały rozważyć materiały, które tworzą poczucie luksusu.

  • Jak ludzie będą kupować nasz produkt?

W inny sposób będziemy myśleć, jeśli produkt będzie sprzedawany online i wysyłany, niż w sytuacji, w której będzie sprzedawany na sklepowej półce. Przedmioty, które będą sprzedawane online, nie powinny zajmować dużo dodatkowej przestrzeni, która mogłaby spowodować zniszczenie produktu lub wygięcie paczki w drodze. A te, które znajdą się na półce sklepowej, będą musiały szczególnie przyciągnąć wzrok kupującego właśnie przy wykorzystaniu opakowania.

Wybór odpowiedniego rodzaju opakowania

Po zebraniu wszystkich tych informacji nadszedł czas na najważniejszą część: proces projektowania! Dla niemal każdego produktu dostępnych jest co najmniej kilka różnych rozwiązań. Wybór między pudełkiem a butelką jest zazwyczaj oczywisty, jednak nawet przy tak różnych opakowaniach zdarzają się produkty, które wzbudzają wątpliwości. Oto kilka rzeczy, o których trzeba pamiętać, wybierając odpowiedni rodzaj opakowania dla swojego produktu:

  • Warto oferować opakowania w najpraktyczniejszym dla użytkownika kształcie i rozmiarze
  • Poszukać sposobu na wyróżnienie się spośród konkurentów
  • Dokładnie zaplanować budżet

Współpraca z drukarnią

Wiele osób rozpoczyna myślenie o znalezieniu i zaplanowaniu współpracy z drukarnią dopiero po stworzeniu wstępnego projektu. Nie jest to jednak optymalne rozwiązanie, ponieważ o kontakcie z drukarnią warto pamiętać dużo wcześniej. Przede wszystkim chodzi tutaj o wybranie sprawdzonej firmy, która będzie w stanie sprostać zadaniu, oraz na upewnieniu się, jakie informacje musimy przekazać przed wykonaniem opakowań.

Jeśli korzystamy ze standardowego rozmiaru pudełka lub etykiety, do drukarni powinny być dostarczone szablony dieline, które wcześniej powinny zostać stworzone przez projektanta. Wybrana przez nas drukarnia będzie potrzebować pliku wektorowego. Projektant powinien przygotować plik gotowy do druku (zwykle w formacie Adobe Illustrator (.ai), Photoshop (.psd), PDF lub EPS). Otwarcie tych plików może nie być możliwe, jeśli nie mamy odpowiedniego oprogramowania, jednak profesjonalna firma drukarska zdecydowanie sobie z tym poradzi. Projektant powinien dostarczyć również wizualne makiety w formacie PNG lub JPG (które każdy może otworzyć). Istotne jest również dostarczenie dokładnych informacji o barwach kolorów oraz czy decydujemy się na druk cyfrowy, czy druk offsetowy.

Oceń projekt opakowania

Załóżmy, że mamy już przygotowany nasz projekt. Ostatnim etapem, przed przekazaniem go do drukarni jest dokonanie finalnej oceny, czy na pewno jest on optymalnym rozwiązaniem.
Warto rozpocząć przede wszystkim od oceny, tego, czy po spojrzeniu na nasze opakowanie od razu wiadomo, co to jest. Może wydawać się to oczywiste, jednak przekazanie jasnej informacji każdemu potencjalnemu klientowi może sprawić, że bardzo szybko przejdzie on do zakupu. Poza tym chyba nie chcemy wprowadzać w błąd konsumentów.

Jak będzie wyglądał projekt w rzeczywistości?

Dobry projektant powinien zapewnić makietę projektu, zarówno gotowego do druku (płaskiego), jak i trójwymiarowego. Pomoże to zauważyć rzeczy, które w innym wypadku mogłyby wyjść na światło dzienne dopiero w momencie gotowego opakowania. Czasami obraz będzie wyglądał świetnie, gdy jest płaski, ale znacznie gorzej, gdy zostanie skonstruowany (lub odwrotnie).

Jak będzie wyglądało nasze opakowanie w sklepie?

Jeżeli nasz produkt będzie sprzedawany na półkach w sklepie, to warto z góry pomyśleć o tym, jak będzie prezentował się w sklepowej scenerii. Bardzo często, w miejscach z dużą ilością produktów mamy możliwość zobaczenia tylko rzedniej części opakowania, która dodatkowo musi się czymś wyróżniać, abyśmy w ogóle na nią spojrzeli.